65% van de horecabedrijven informeren niet goed over allergenen
Uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit blijkt dat de meeste horecabedrijven en ambachtelijke winkeliers de gasten niet goed informeren over de allergenen in hun gerechten.

Inspectieresultaten
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft onder bijna 6000 bedrijven onderzoek gedaan. Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven geven de allergeneninformatie niet op de juiste manier weer. Het gaat hierbij om 65% van de horecabedrijven zoals restaurants, hotels en cafetaria en om 51% van de ambachtelijke bedrijven zoals bakkers, ijssalons en slagers. Bij ondernemers die de informatie mondeling geven, is de informatie vaak niet schriftelijk of elektronisch beschikbaar. De inspecteur kan in dat geval dus geen controle uitvoeren.
Wettelijk verplicht
Sinds 2014 zijn ondernemers verplicht om informatie te geven over de 14 allergenen, welke zijn opgenomen op de EU-lijst verordening 1169/2011, in niet-voorverpakte levensmiddelen. Sinds 2021 is allergeneninformatie een vast onderdeel bij de risicogerichte inspecties van de NVWA voor ondernemers in de sectoren horeca, ambachtelijke bedrijven en retail.
Mondelinge allergeneninformatie
Wanneer u als ondernemer kiest om de informatie mondeling te verstrekken, moet u ergens vermelden dat uw gasten het personeel om informatie kunnen vragen. Daarnaast is het verplicht om deze informatie schriftelijk of elektronisch beschikbaar te hebben voor het personeel en voor de inspecteur van de NVWA.
Op de bijgeleverde posters van Qreca staat vermeld dat de allergeneninformatie te vinden is via de digitale menukaart. De informatie is toegankelijk, begrijpelijk en duidelijk leesbaar. Voorkom een boete en ontdek of Qreca u kan helpen.
Informeer uw gasten over allergenen via Qreca
Via de digitale menukaart van Qreca kunt u eenvoudig uw gasten informeren over de allergenen. Via de gebruiksvriendelijke software is het mogelijk om aan te geven welke van de verplichte allergenen in het gerecht aanwezig zijn en van welke allergenen er sporen aanwezig kunnen zijn.
Zo kan de inspecteur de allergeneninformatie elektronisch benaderen en controleren. Daarbij is het mogelijk om te melden waar uw gasten meer informatie kunnen krijgen.
Qreca gaat binnenkort haar tweede softwareversie lanceren met daarin een volledig vernieuwde interface en nog snellere werking van het systeem. Heeft u interesse om gratis gebruik te maken van onze software? Neem dan contact met ons op via de livechat of via info@qreca.nl. Een vast contactpersoon zal u ondersteunen met het opzetten van een eigen digitale menu- en allergenenkaart. Indien u dit wenst komen wij bij u langs om ervoor te zorgen dat de allergeneninformatie bijgewerkt wordt.
Meer informatie
Lees ook

Digitale allergenenkaart voor horeca: de NVWA voert controles uit
De krantenkoppen stonden er vandaag vol mee, nadat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) berichtte over het feit dat ruim de helft van de gecontroleerde horecabedrijven in 2023 niet voldeed aan de allergenenwetgeving. Met Qreca kun je eenvoudig je eigen digitale allergenenkaart (laten) maken.

Welkom bij het compleet vernieuwde Qreca!
In kleine stappen kreeg het nieuwe Qreca al steeds meer vorm. Nu is het tijd om het volledig vernieuwde Qreca aan u voor te stellen. Van een nieuw logo en een uitgebreider kleurenpalet, tot een compleet vernieuwde website. Naast onze marketinguitingen, is ook onze software compleet herzien! Een nieuwe uitstraling aan de buitenkant en een optimale performance aan de binnenkant. We hebben alles op alles gezet om al onze gebruikers – uw gasten – een nog betere ervaring te bieden tijdens het gebruik van de digitale menukaarten. We zijn verheugd om het nieuwe Qreca aan u voor te stellen!

Nog even aftellen tot Qreca v2
Bijna is het zover: de lancering van Qreca v2. Een grote update waarin de volledig vernieuwde software in gebruik genomen gaat worden. Naast de volledige rebranding van Qreca, is de software verbeterd en worden er talloze nieuwe functionaliteiten geĂŻntroduceerd.